حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۱۴اسفند

دکتر امیرهوشنگ باقری، عضو کمیته روان درمانی انجمن علمی روانپزشکی
با شیوع روز افزون اعتیاد، به‌خصوص در سنین نوجوانی و جوانی، لازم است والدین با علایم اعتیاد آشنایی داشته‌باشند تا در صورت مشاهده آنها بتوانند در مراحل اولیه، با اقدام به موقع و مشاوره با متخصصان، از وابستگی و اعتیاد جلوگیری کنند.
به‌طور متوسط 50درصد خانواده‌های ایرانی 5 سال بعد از ابتلای فرزندشان به اعتیاد از آن آگاه می‌شوند. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از علایم به تنهایی نمی‌تواند تشخیص مصرف موادمخدر و اعتیاد را مسجل کند. این علایم گاهی نشانه‌های بیماری‌های دیگر مانند اختلالات دوران بلوغ، افسردگی و ... هستند. والدین هرگز نباید با مشاهده یکی از این علایم برچسب اعتیاد به فرزندشان بزنند بلکه بهتر است بیشتر مراقب او باشند و پس از دیدن چند مورد از رفتار‌های زیر، موضوع را با روان‌پزشک در میان بگذارند. علایم ابتلا به اعتیاد را می‌توان به 3 دسته تغییر‌های عمومی، علایم اختصاصی ماده مورد مصرف و موارد مصرف تقسیم‌بندی کرد. در دسته تغییر‌های عمومی، شاهد تغییر‌های رفتاری و شخصیتی هستیم که عبارتند از:


- تغییر در رفتار فرد مثل قفل کردن در اتاق و غیبت یا ترک بی‌دلیل خانه
- درخواست مکرر پول از افراد با بهانه‌ها و دروغ‌های مختلف
- خرج کردن پول زیاد در مدت کوتاه و گم شدن پول، طلا و وسایل منزل

- طولانی‌شدن مدت ماندن در دستشویی

- کم‌توجهی و بی‌توجهی به وضع ظاهر با تغییر واضح در نحوه لباس پوشیدن، آرایش مو و...
- تمایل به کناره‌گیری از بستگان و ایجاد رابطه با دوستان ناباب و مشکوک
- کاهش احساس مسوولیت، بدقولی و عدم وقت شناسی و غیبت و همچنین افت کارایی در خانه، مدرسه و محل کار
- استفاده سرخود از داروهای آرامبخش و درخواست بی‌رویه داروهای مسکن
- تغییر‌های شدید خواب(بی‌خوابی، خواب آلودگی و خوابیدن در طول روز، کابوس دیدن و...)
- تغییر‌های شدید در عادت‌های غذایی (بی‌اشتهایی، کم‌خوراکی، پرخوری و...)
- خشونت، پرخاشگری، قانون شکنی
در علایم اختصاصی، برحسب نوع ماده مصرفی، علایم اختصاصی مصرف آن ماده را شاهد خواهیم بود. مثلا در مصرف الکل، مستی، تهوع و استفراغ، و ... دیده و بوی الکل نیز از دهان فرد استشمام می‌شود. در صورت مصرف مخدر‌ها شامل تریاک، هروئین و کراک علایمی مانند نشئگی، یبوست، کم‌اشتهایی و لاغر شدن و در صورت قطع مصرف به علت نداشتن پول برای خرید یا اقدام به ترک، علایم ترک شامل: آبریزش چشم و بینی، تهوع و استفراغ، عطسه و خمیازه، دل پیچه و اسهال، درد‌های عضلانی، بی‌قراری، تعریق و بی‌خوابی و ... مشاهده می‌شود. مصرف محرک‌ها شامل کوکائین و شیشه (مت‌آمفتامین) پرفعالیتی، بلندپروازی، پرحرفی، پرخاشگری، کم‌خوابی و بی‌خوابی‌های شدید، کم‌اشتهایی و لاغری سریع و شدید، بدبینی و توهم را در پی خواهد داشت و در صورت قطع مصرف، پرخوابی شدید، پرخوری، کاهش انرژی شدید، بی‌قراری و افسردگی شدید دیده می‌شود. در صورت مصرف حشیش، شاهد قرمزی چشم، افزایش اشتها، خنده‌های بی‌مورد خواهیم بود. موارد مصرف، شامل دیدن فرد درحال مصرف، یافتن موادمخدر یا محرک و وسایل مصرف مثل زرورق، لوله خودکار، کبریت سوخته و فندک اتمی است.
منبع:هفته نامه سلامت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی