حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۰۸خرداد

  طبقه بندی افسردگی

 

 

افسردگی خفیف


افسردگی خفیف باعث خلق پایین می شود وبعد از مدتی از بین برود. این بیماری اغلب بعد از یک واقعه استرس زا بروز می کند. شخص ممکن است به غیر از احساس خلق پایین، احساس اضطراب و نگرانی هم داشته باشد. تغییر در نحوه زندگی، اغلب تمام آن چیزی است که برای درمان این نوع افسردگی لازم است.

 

 

افسردگی متوسط


در افسردگی متوسط، خلق پایین طول کشیده و باقی می ماند و شخص دچار علایم جسمی نیز می گردد. گرچه این علایم از فردی به فرد دیگر فرق می کند. در چنین مواردی، فقط تغییر در نحوه زندگی بندرت باعث بهبود می شود و نیاز به درمان دارویی دارد.

 

 

 

افسردگی شدید
افسردگی شدید یک بیماری تهدیدکننده زندگی می باشد که دارای علایم شدیدی می باشد. بیمار دچار علایم و مشکلات جسمی، هذیان ها و توهمات شده و مراجعه به پزشک در اولین فرصت از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

 

سایر اصطلاحهای افسردگی


سایر اصطلاحهایی که به طور رایج در پزشکی برای توصیف انواع افسردگی به کار می روند، عبارتند از: افسردگی واکنشی، افسردگی درون  زاد، افسردگی عصبی،  افسردگی روانی، افسردگی دوقطبی، افسردگی یک قطبی، افسردگی تهییجی، افسردگی تاخیری، افسرده  خویی، افسردگی پنهان، افسردگی عضوی، افسردگی راجعه کوتاه مدت و افسردگی مفصلی.

 

 

 

افسردگی واکنشی


پزشکان از اصطلاح افسردگی واکنشی (Reactive Depression) در دو مورد استفاده می کنند. در مورد اول، به افسردگیهایی که به علت یک حادثه استرس زا ایجاد شده است و مدت این افسردگیها هم معمولاً زیاد نیست. چنین افسردگیهایی را می توان به صورت یک پاسخ طبیعی تشدیدیافته در مقابل ناملایمات زندگی نیز درنظر گرفت.
انجام مشاوره، حمایت خانواده، کنترل استرس و بعضی از اقدامات عملی، ممکن است تمام آن چیزهایی باشند که برای درمان این بیماری لازم هستند.


با این حال، یک حادثه استرس زا می تواند باعث شروع افسردگی شدیدی شود و افرادی که مستعد به این بیماری هستند، می توانند بعد از شروع بیماریشان، زندگی پراسترسی را داشته باشند. در صورت وقوع چنین وضعیتی، بسیار مشکل است که دقیقاً  بگوییم که این افسردگی، واقعاً واکنشی به استرس بوده است.
اصطلاح واکنش افسردگی را همچنین برای مواردی که یک شخص هنوز می تواند به موقعیتهای اجتماعی واکنش نشان داده و از آن لذت ببرد نیز به کار می برند.

 

 

 

افسردگی درون زاد


افسردگی درون زاد (Endogenous Depression) بدون هیچ دلیلی ایجاد می شود. این افسردگی معمولاً شدید بوده و بیمار احتمالاً دچار علایم جسمی افسردگی همچون از دست دادن اشتها، کاهش وزن، صبح خیلی زود از خواب بیدار شدن، بدتر شدن خلق در هنگام صبح

 

 

 می باشد. این نوع افسردگی معمولاً فقط با درمان بهبود می یابد.
اشکالی که استفاده از این نوع روشها برای توصیف انواع افسردگی وجود دارد، این است که همین علایم بیماری می تواند در بعضی افراد به علت حوادث استرس زا ایجاد شود. همچنین به دلیل اینکه شما قادر نیستید روی یک حادثه استرس زا انگشت بگذارید و آن را مشخص نمایید و بدین معنی نیست که چنین حادثه استرس زایی وجود نداشته است.

 

 

 

افسردگی عصبی


اصطلاح افسردگی عصبی (Neurotic Depression) برای توصیف نوع خفیفی از افسردگی به کار می رود که در آن، در بعضی روزها حال بیمار خوب است و در بعضی روزها حالش بد می شود. چنین بیمارانی معمولاً عصرها بیشتر احساس افسردگی می کنند. در چنین نوعی از افسردگی، بیمار ممکن است شبها در به خواب رفتن مشکل داشته باشد و در نیمه های شب هم از خواب بیدار می شود، اما این افراد صبحهای زود بیدار نمی شوند.

بعضی از این بیماران بیش از حد می خوابند و بعضی نیز احساس می کنند که بیشتر از معمول تحریک  پذیر شده اند.

 

 

 

افسردگی روانی


افسردگی روانی (Psychotic Depression) یک افسردگی شدید بوده و بیمارانی که به چنین افسردگی دچار می شوند به علایم جسمی آن نیز مبتلا شده و ممکن است ارتباطشان را با واقعیت از دست بدهند. آنها ممکن است به هذیانها و یا توهمات نیز دچار شوند. بیماران مبتلا به افسردگی روانی همیشه به درمان پزشکی نیاز دارند.

 

 

 

افسردگی دوقطبی


افسردگی دوقطبی (Bipolar Depression) نام دیگر بیماری شیدایی- افسردگی (مانیک- دپرسیو) می باشد.

 

افراد مبتلا به بیماری شیدایی- افسردگی در بعضی مواقع دچار خلق بالا هستند و در دوره هایی نیز به خلق پایین دچار می شوند که می تواند افسردگی آن خفیف و یا شدید باشد.
وقتی چنین بیمارانی در حالت خلق بالا (شیدایی) قرار دارند، احتمالاً احساس خوشحالی و سرخوشی دارند، به خواب و خوراک کمتر از حد معمول نیاز دارند و احساس می کنند که حال عمومیشان خیلی خوب است. آنان در چنین مواقعی دارای انرژی زیادی می باشند، خیلی سریع و تند حرف می زنند و احساس می کنند که انگار افکار در مغز آنان در حال مسابقه دادن هستند. قضاوتشان مختلف و بد شده و ممکن است دچار هذیانها و یا توهمات نیز بشوند، اما این هذیانها و توهمات با آن نوعی که در افسردگی روانی دیده میشود، فرق دارد و محتوای آنها بسیار مثبت تر است.
در چنین مواقعی بعضی از بیماران فکر می کنند که خیلی پولدارند و آدم معروفی شده اند و یا اینکه از قدرت زیادی برخوردارند.
این خلق بالا نیز همانند خلق پایین می تواند به بیمار آسیب برساند. گاهی اوقات قضاوتهای نادرست و توهمات آنها به ایجاد مسایل مالی منجر می شود. در بعضی موارد، این بیماران خرجها و ولخرجی های زیادی انجام می دهند.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی