حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۲۲خرداد

پرسش نامه دکتر جان آرون بک Beck یکی از بهترین معیارهای روان پزشکی برای تعیین سطح افسردگی است. این پرسش نامه را به دقت بخوانید و سوال هایش را یک به یک پاسخ دهید. فقط یادتان باشد که در پرسش نامه دکتر بک Beck هیچ سوالی را نباید بدون پاسخ رها کنید. شروع کنید!


پرسش نامه دکتر بک Beck برای تعیین سطح افسردگی

بند اول 
۰من غمگین نیستم.
۱من غمگینم.
۲غم از زندگی من دست بر نمی دارد.
۳دیگر تحمل این زندگی را ندارم.

بند دوم 
۰من به آینده خوش بینم.
۱امیدی به آینده ندارم.
۲احساس می کنم که آینده خوبی در انتظارم نیست.
۳هیچ روزنه امیدی در این زندگی نمی بینم.

بند سوم 
۰من ناکام نیستم.
۱من از دیگران ناکامترم.
۲وقتی به گذشته نگاه می کنم، می بینم زندگی ام سراسر شکست و ناکامی بوده است.
۳ من یک شکست  خورده تمام عیارم.

بند چهارم 
۰مثل گذشته از زندگی ام رضایت دارم.
۱مثل گذشته از زندگی لذت نمی برم.
۲از زندگی ام رضایت واقعی ندارم.
۳از همه چیز و همه کس ناراضی ام.

بند پنجم 
۰احساس گناه و تقصیر نمی کنم.
۱گاهی اوقات احساس گناه می کنم.
۲اغلب اوقات احساس گناه و تقصیر دارم.
۳همیشه احساس گناه و تقصیر در من هست.

بند ششم 
۰انتظار مجازات ندارم.
۱احساس می کنم ممکن است مجازات شوم.
۲انتظار مجازات دارم.
۳مطمئنم که مجازات می شوم.
بند هفتم 
۰من از خودم رضایت دارم.
۱من از خودم ناراضی ام.
۲از خودم بدم می آید.
۳من از خودم متنفرم.

بند هشتم 
۰من بدتر از دیگران نیستم.
۱گاهی از خودم به خاطر خطاهایم انتقاد می کنم.
۲همیشه به خاطر خطاهایم خودم را سرزنش می کنم.
۳برای هر اتفاق و حادثه ای خودم را سرزنش می کنم.

بند نهم 
۰هیچ وقت به خودکشی فکر نمی کنم.
۱فکر خودکشی به سرم زده، ولی هیچ وقت اقدام به خودکشی نکرده ام.
۲به فکر خودکشی هستم.
۳اگر بتوانم خودکشی می کنم.

بند دهم 
۰بیش از حد معمول گریه نمی کنم.
۱بیشتر از گذشته گریه می کنم.
۲همیشه در حال گریه کردنم.
۳قبلا زیاد گریه می کردم، اما حالا با آن که دلم می خواهد، نمی توانم گریه کنم.

بند یازدهم 
۰کم حوصله تر از گذشته نیستم.
۱از گذشته، کم حوصله ترم.
۲اغلب اوقات کم حوصله ام.
۳همیشه کم حوصله ام.

بند دوازدهم 
۰مثل همیشه مردم را دوست دارم.
۱کمتر از گذشته به مردم علاقه مندم.
۲تا حدود زیادی علاقه ام را به مردم از دست داده ام.
۳از همه مردم سیر شده ام و دیگر به هیچ کس علاقه ای ندارم.

بند سیزدهم 
۰مثل گذشته تصمیم می گیرم.
۱کمتر از گذشته تصمیم می گیرم.
۲نسبت به گذشته، تصمیم گیری برایم سختتر شده.
۳قدرت تصمیم گیری ام را کاملا از دست داده ام.

بند چهاردهم 
۰جذابیت گذشته را ندارم.
۱نگرانم که جذابیتم را از دست بدهم.
۲احساس می کنم که جذابیتم را روز به روز بیشتر از دست می دهم.
۳من زشت هستم.

بند پانزدهم 
۰به خوبی گذشته کار می کنم.
۱به خوبی گذشته کار نمی کنم.
۲برای هر کاری مجبورم به خودم فشار زیادی بیاروم.
۳دستم به هیچ کاری نمی رود.

بند شانزدهم 
۰مثل همیشه خوب می خوابم.
۱مثل گذشته خوابم نمی برد.
۲یکیدو ساعت زودتر از معمول از خواب می پرم و دوباره خوابیدن برایم خیلی سخت است.
۳چند ساعت زودتر از معمول از خواب می پرم و بعدش دیگر خوابم نمی برد.

بند هفدهم 
۰بیشتر از گذشته خسته نمی شوم.
۱بیشتر از گذشته خسته می شوم.
۲از انجام هر کاری خسته می شوم.
۳از شدت خستگی هیچ کاری نمی توانم بکنم.

بند هجدهم 
۰اشتهایم هیچ تغییری نکرده است.
۱اشتهایم به خوبی گذشته نیست.
۲اشتهایم خیلی کم شده.
۳تازگی ها هیچ اشتهایی به غذا ندارم.

بند نوزدهم 
۰اخیرا وزن کم نکرده ام.
۱تازگی ها بیش از دو و نیم کیلو وزن کم کرده ام.
۲تازگی ها بیش از پنج کیلو وزن کم کرده ام.
۳تازگی ها بیش از هفت کیلو وزن کم کرده ام.

بند بیستم 
۰بیش از گذشته بیمار نمی شوم.
۱سردرد و دل درد و یبوست دارد اذیتم می کند.
۲به شدت نگران سلامتی خودم هستم.
۳آن قدر نگران سلامتی ام هستم که دست و دلم به هیچ کاری نمی رود.

بند بیست ویکم 
۰میل جنسی ام هیچ تغییری نکرده است.
۱میل جنسی ام تازگی ها کمتر شده است.
۲میل جنسی ام تازگی ها خیلی کم شده  است.
۳اصلا هیچ میل جنسی در من باقی نمانده است.

تفسیر پرسش نامه دکتر بک Beck
همان طور که ملاحظه کردید، دکتر جان آرون بک Beck در پرسش نامه ای که برای تعیین سطح افسردگی تدارک دیده است، 21 سوال از شما می پرسد و شما برای هر سوال می توانید بین صفر تا سه نمره برای خودتان در نظر بگیرید. البته برای هر سوال باید فقط و فقط یک پاسخ را علامت بزنید. آنچه در نهایت، میزان افسردگی شما را تعیین می کند، مجموع نمراتی است که از پاسخ به این 21 سوال کسب می کنید. مجموع نمرات شما طبیعتا می تواند از صفر تا 63 متغیر باشد و به طور کلی می شود گفت هر چقدر نمره بالاتری کسب کنید، افسرده ترید. جدول تعیین سطح افسردگی دکتر بک به شما کمک می کند که ارتباط نمرات تان را با سطح افسردگی تان به آسانی تعیین کنید.

جدول دکتر بک Beck برای تعیین سطح افسردگی


تذکر مهم: صرف نظر از مجموع نمرات تان، اگر در پاسخ به سوال 9، به خودتان نمره 2 یا 3 داده اید، حتما لازم است هر چه زودتر با روان پزشک مشورت کنید.

 

 

نظرات  (۲)

سلام کارشون واقعا عالیه ممنونم از زحماتتون دوست عزیز
۲۶ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۰۴ آرزو سادات
باسلام خدمت آقای امان اللهے.
حدود یک سال قبل بود که به دلیل افسردگی نوبت مشاوره از ایشان گرفتم . چندین هفته جلساتم رو با ایشان ادامه دادم ...
واکنون حال من به خاطر کمک های ایشان و البته آقا امام رضا {علیه السلام} خوب است . الحمدالله جواب این تست افسردگی ، افسردگی خفیف بود . که فکر میکنم اغلب انسان ها اندکی افسردگی را دارند.پس حال من عالیه . حاج آقا نتونستم از کمکتون تشکر کنم و جبران کنم اما امیدوارم روزی کمک بزرگتون رو جبران کنم به مدد خداوند بزرگ .با سپاس فراوان یا علی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی