حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۳۱مرداد

آهنربایی از جنس محبت

هن لباس لکم و انتم لباس لهن
... آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها...
بقره، 187
زن و مرد لباس و تن پوش یکدیگرند، هیچ رابطه ای در دنیا، نزدیکتر، با اهمیت تر از رابطه زن و شوهر وجود ندارد.
خانواده شاد و بانشاط، ص 181


یک نوع عدم تجانس، به مقتضای آفرینش، میان زن و مرد هست که همچون الکتریسته مثبت و منفی، یکدیگر را کامل و منشأ اثر می سازند و همچون قطب مثبت و منفی دو آهن ربا، یکدیگر را می ربایند و به وحدت می رسند.
خانواده در قرآن، آیت لله دکتر احمد بهشتی، ص 50
قاعده این است که زن، براساس سنت آفرینش، مرد را به دنبال خود می کشد و او را مجذوب خود می کند، لذا مرد به خواستگاری زن می رود و پس از توافق، امر ازدواج صورت می گیرد وزندگی مشترک، تشکیل می شود. هرچه مرد در مردانگی و زن در زنانگی خود قوی تر باشد، این کشش، طبیعی تر و ترکیب و اتحاد، کامل تر خواهد بود.
خانواده در قرآن، آیت الله دکتر بهشتی، ص 63
هنگامی که خداوند بخواهد خواست خود را درکره ی زمین و در امر تداوم و بقای بشر محقق گرداند، مرد و زن را عاشق و دل داده ی یکدیگر می سازد، آنچنان که جذب زیبایی هایی شوند که در عالم هنر هیچ زیبایی برای تصور آن، میسر نیست.
خانواده از دیدگاه امام امیرالمؤمنین، دکتر علی قائمی امیری، ص 136؛ به نقل از شهید مطهری
تحقیقات روان شناختی نشان می دهد که قسمت گویای مغز زن از نظر حجم بیشتر است و زنان در گفتن تواناترند. شاید علتش این باشد که وظیفه تربیت، وظیفه آرامش بخشی و وظیفه هدایت داخل خانواده و تربیت فرزندان بیشتر بر عهده زنان است و کار تربیت بیشتر با زبان انجام می شود. زن باید با فرزندش مرتب صحبت کند؛ بگو، نگو، بیا، برو داشته باشد، تا او را ارشاد کند. از سنین کودکی یک حرف و دو حرف برزبانش بگذارد تا شیوه سخن گفتن به او بیاموزد. سرّش شاید این باشد که زنان مسئولیت بیشتری در ارتباطات کلامی با فرزندان و همسرانشان دارند.
خانواده پویا، ج1، صص 42و43، به نقل از حجه الاسلام حسینی

ساقه ای برای نیلوفر

بنا به تفسیر آیت ا... جوادی آملی، ذیل آیه ی 34 سوره ی نساء و موارد مشابه، زن همچون نیلوفری می ماند که برای رشد و بالندگی نیازمند ساقه ای محکم است که بتواند به آن تکیه کند و بی شک زیبایی آن ساقه هم به حضور زن خواهد بود. چنانچه مرد هم نیازمند لطافتها، عواطف و زیبائیهای زن است...
حق یک منشأ طبیعی دارد. حق واقعی آن است که منشأ طبیعی داشته باشد این حقوقی که در بعضی محافل تعریف می شود، براساس توهمات و خیالات است. آن حقوقی که برای زن و مرد وجود دارد، باید متکی باشد به طبیعت زن ومرد، به قواره و ساخت زن ومرد.
مطلع عشق، ص 52، خطبه عقد رهبرفرزانه انقلاب، مورخه 1378/12/22
اسلام مرد را قوام و زن را ریحان می داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد، نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یک کفه می گذاریم، و این جنس مدیریت و کارکرد و محل اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفه دیگر ترازو می گذاریم، این دو کفه با هم برابر می شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن.
مطلع عشق، ص49، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1378/12/22

هیچ کس کامل نیست

این آقایان که می بینید ماشاءا... یال وکوپالی دارند، اینها همه اش ظاهر است، جسم قوی است، اما از لحاظ پیچیدگی ذهنی و در زمینه های احساسی و عاطفی، زن قوی تر از مرد است، قدرت تحملش زیاد است، راهها را بلد است... طبیعت زن این است. اغلب زنها، البته ممکن است بعضی از زنها هم اینطور نباشند؛ غرض اینکه خانمها بهتر می توانند در این مصاف دوستانه بر عوامل سردی، فایق بیایند. با یک مقدار کوتاه آمدن، با یک مقدار خوش اخلاقی کردن، با ابزارهایی که هست این کار را بکنند. مرد را بکشانند به آنجایی که باید قرار بگیرد، تا انشاءا... زندگی شیرین تر شود.
مطلع عشق، ص83، خطبه عقد رهبرفرزانه انقلاب، مورخه 1378/1/24
گرچه ظاهر آقایان ممکن است خشن باشد، اما درونشان بسیار نرم و شیرین است. مردها درست مثل آناناسند. توجه کرده اید آناناس چه ظاهر خشنی دارد اما مغزش چقدرزیبا و شیرین است؟ پس این سرکارخانم است که باید این پوسته خشن را دور بریزد تا به آن مغز شیرین و پرنشاط برسد گرچه هم می گویند خانم ها حساس وزود رنجند. اما به زعم ما درعین ظرافت، به جای خود خیلی هم منطقی هستند و می توانند حال مرد را به خوبی درک کنند.
خانواده خوشبخت، دکتر ا.کیهان نیا، ص 264

تفاوت زن و مرد

اختلاف زن و مرد تنها به شکل ظاهر آنها نیست؛ بلکه تفاوت عمیق تر از آن است که از تأثیر مواد ترشح شده از غدد تناسلی در خون ناشی می شود. به طوری که تک تک سلول های بدن- به ویژه سلول های سیستم عصبی زن ومرد- نشانه جنسی بر روی خود دارند.
انسان موجودی ناشناخته، الکسیس کارل، ترجمه پرویز دبیری، ص100

تفاوتهایی برای تکامل

وقتی همسران از تفاوت های همدیگر آگاهی داشته باشند، به جای اینکه از تفاوت ها احساس تنفر کنند، به آنها بها می دهند. همین تفاوتها است که باعث سازگاری شما می شود. اگر زن و مرد هر دو به طور مطلق شبیه هم بودند، آسیب پذیری آنان نیز به شدت شبیه یکدیگر بود؛ بنابراین وقتی با مشکلات روبه رو می شدند، سعی می کردند از یک روش به مقابله با آن برخیزند و از پیدا کردن راه حل مشکل باز می ماندند.
در پناه یکدیگر، سوزان کریبلیام، ترجمه فرشته صالحی، ص 201

قدرت بیشتر

در روابط زناشویی، این زنانند که ابتدا باید خود را تغییر دهند زیرا ما زنان قدرت بیش تری در تغییر مردان داریم. این یک واقعیت بسیارساده است. در روابط میان دو جنس، جنس زن از قدرت و تسلط بیش تری برخوردار است. این واقعیت زندگی است که «اگه مامان خوشحال نباشه، هیچ کس خوشحال نیست.» مردان راحت تر از ما زنان مسیراحساسی خود را تغییر می دهند و بیش از ما مستعد تغییرند و نیازهای احساسی شان ساده تر از ما است.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 52

احساسات درون

احساسات مردان پیچیده و غیرقابل درک نیست، رفتار نگرش و خلق و خوی مردان از یک ثبات نسبی برخورداراست. آنان واقع بین تر از زنان هستند. یک مرد بیش تر به اصل موضوع توجه دارد و زمان خود را صرف پرداختن به مسایل حاشیه ای و جوانب امر نمی کند.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 66
منبع: دفتر دوم - همسرداری کلبه ی مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی