حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۱۸ارديبهشت

تغییر وزن و اشتها: بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را ازدست می‌دهند و دچار کاهش وزن می‌شوند. بعضی دیگر از افراد به نوع خاصی از غذاها مثل کربو هیدرات‌ها علاقه مند شده و در این حالت مبتلا به چاقی می‌گردند.

بیشتر افراد درباره علایم احساسی بیماری افسردگی اطلاعاتی دارند. با این همه در بسیاری از موارد افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند، در نخستین ماه‌های ابتلا به این بیماری تصور می‌کنند بدنشان اختلالات فیزیکی پیدا کرده، در حالی که بسیاری از علایم بیماری افسردگی مانند بی‌اشتهایی یا حالت تهوع و سردرد در واقع نشانه‌هایی از سوءکارکرد روان آنهاست .

افسردگی یک بیماری روحی و روانی است که عوارض جسمی‌ زیادی دارد که البته بسیاری از آنها برای عموم مردم ناشناخته است. از جمله این عوامل سردرد، کمردرد، اختلالات گوارشی و اختلال در خواب است که در ادامه این مطلب جزییات بیشتری از آنها ارایه شده است.
سردردها: سردردها در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج است. اگر فرد اخیرا مبتلا به سردرد میگرنی شده باشد، با بروز افسردگی شدیدتر هم می‌شود.


کمر درد: اگر فرد قبلا مبتلا به کمر درد بوده است، افسردگی مزید بر علت شده و درد را شدیدتر می‌کند.

درد مفاصل و ماهیچه‌ها: به طور کلی افسردگی باعث می‌شود که دردهای مزمنی مانند درد مفاصل بدتر شود.


درد قفسه سینه: به طور واضح باید گفت که در صورت احساس چنین دردی بدون هیچ تاملی باید به پزشک مراجعه کرد و مورد آزمایش قرار گرفت. زیرا ممکن است علامت یک بیماری جدی قلبی باشد. ولی به طور کلی در هنگام افسردگی نیز این درد احساس می‌شود.


اختلالات گوارشی: از جمله علایم گوارشی ناشی از افسردگی عبارتند از احساس تهوع و استفراغ. همچنین فرد ممکن است دچار اسهال شود یا به طور مزمنی مبتلا به یبوست شود.
احساس خستگی و فرسودگی: مهم نیست که فرد چه مقدار خوابیده است، ولی با این حال احساس خستگی خواهد کرد. به طوری که خارج شدن از رختخواب برای فرد بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌شود.


اختلالات خواب: در وضعیت افسردگی اغلب افراد دچار کم‌خوابی می‌شوند. در این حالت فرد خیلی زود از خواب بیدار می‌شود یا خیلی دیر به خواب می‌رود. در نوع دیگر، فرد بیش از اندازه نرمال و طبیعی به خواب می‌رود.


تغییر وزن و اشتها: بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را ازدست می‌دهند و دچار کاهش وزن می‌شوند. بعضی دیگر از افراد به نوع خاصی از غذاها مثل کربو هیدرات‌ها علاقه مند شده و در این حالت مبتلا به چاقی می‌گردند.


احساس سرگیجه و منگی: این مورد نیز از دیگر علایم و نشانه‌های افسردگی است. خیلی از افراد مبتلا به افسردگی به موقع درمان نمی‌شوند. چون اغلب پزشکان در تشخیص علت اصلی این اختلالات دچار گمراهی می‌شوند. همانطور که گفته شد، این علایم و تغییرات فقط در سر اتفاق نمی‌افتد، بلکه کلیه نقاط بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثل دستگاه گوارش. به نظر می‌رسد که افسردگی به دلیل عدم تعادل در بعضی از مواد شیمیایی خاص مغز اتفاق می‌افتد. بعضی از این مواد شیمیایی نقش موثری در چگونگی احساس درد دارند. بنابراین محققان معتقدند که نوع دردی که بیمار افسرده تجربه می‌کند با سایر افراد فرق می‌کند.

درمان علایم فیزیکی: در بعضی از موارد روان‌درمانی و دارو به صورت ترکیبی برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مجموع باعث رفع علایم نیز می‌شود. اما بهتر است کلیه علایم فیزیکی که فرد احساس می‌کند را به پزشک اطلاع دهد. نباید فکر کرد که خود به خود برطرف می‌شود، شاید به مداوای فوق‌العاده‌یی نیاز باشد. مثلا اگر فرد مبتلا به بی‌خوابی شده، پزشک داروی ضد اضطراب تجویز خواهد کرد که باعث می‌شود فرد احساس آرامش بیشتری داشته باشد و راحت‌تر به خواب رود. بعضی از داروهای ضد افسردگی نظیر سیمبالتا (cymbalta) و افکسور(effexor)باعث رفع درد‌های مزمن نیز می‌شوند. همچنین بعضی از روش‌های روان درمانی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند تا بهتر بر درد غلبه کند.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی