حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۰۹آبان

آیا خانواده ها می توانند نقشی در شکل دهی هویت فرزندان شان داشته باشند؟

پاسخ این سؤال مثبت است، زیرا اگر مراحل شکل گیری هویت بر اساس نوع استفاده ی افراد از مهارت های مقابله ای در نظر گرفته شود و با توجه به این که در تمام نظریات مربوط به مهارت های مقاله ای تأکید بر این مسئله شده است که این مهارت ها قابل آموزش و یادگیری هستند، لذا می توان با آموزش مناسب در این زمینه به نوجوانان کمک کرد که این دوران بحرانی را با صدمات کم تر و موفقیت بیش تری طی کنند.


خوشبختانه در حال حاضر برنامه های مداخله ای مدونی در خصوص مهارت های زندگی و مهارت های مقابله ای نظیر مهارت حل مسئله، قاطعیت، تفکر نقادانه و ... برای جمعیت ایرانی تهیه شده است که بعضی از این برنامه ها در مقاطع مختلف تحصیلی برای نوجوانان اجرا می شود. بالطبع با آموزش والدین در خصوص نحوه ی برخورد مناسب با فرزندان در این دوران نیز می توان این فرایند را تسهیل کرد.
انتظار می رود که والدین ضمن ایجاد محیطی امن که در آن نوجوان بتواند بدون ترس از انتقاد یا احساس شرمساری باورهای خود را مورد نقد و بررسی قرار دهند و هم چنین با ایجاد فرصت های مناسب برای این امر و ارائه ی روش های درست جهت جمع آوری اطلاعات بدون سوگیری و در نهایت، آموزش مهارت هایی مانند روش تصمیم گیری به نوجوانان کمک کنند تا پس از گذار مناسب از این دوران به یک هویت مستقل دست پیدا کنند. فراموش نکنیم که برای آموزش هر مسئله باید ابتدا خود فرد آموزش دهنده این مهارت را داشته باشد. هم چنین فراموش نکنیم که بحران هویت در برخی افراد پس از عبور از دوران نوجوانی حل نشده است و بعضی از بزرگسالان از جمله والدین ممکن است هنوز خود درگیر مشکلات هویتی باشند که این مسئله می تواند موجب بروز اختلالات روانی در آن ها شود. بنابراین، برنامه های درمانی در این خصوص می تواند برای همه ی افراد و در همه ی سنین، چنان چه هنوز درگیر بحران هویتی هستند، مناسب باشد.


منبع مقاله :
غرایی، بنفشه؛ (1387) بحران هویت و مهارت های مقابله ای (نظریه ها و راهبردها)، تهران: نشر قطره 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی