حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۰۲دی

مهمترین تصمیمی که هر یک از انسانها در دوره کامل عمر خود میگیرند تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسری مناسب است که  این تصمیم باعث آن میشود که زندگی فرد به شکل خاصی در آمده ؛ هدفی زیبا پیدا کند و زن و مرد دست به دست هم پله های خوشبختی را بپیمایند.

مهمترین مرحله از این تصمیم زیبا و خدادوستانه ؛ مرحله آغازین آن ،یعنی همان خواستگاری ست که صحبتهای اولیه ی طرفین را شامل میشود.

بسیار مهم است که این گفتگو و خواستگاری چگونه باشد  تا زن و مرد بتوانند همدیگر را شناخته و آگاهانه همسر دلخواه و مناسب خود را انتخاب نمایند.

روشها و تکنیکهایی در خواستگاری مطرح است که با رعایت و به کار بستن آنان در خلال پرسیدن سوالات هدفمند تا حدی میتواند شما را در این انتخاب سرنوشت ساز یاری دهد.

 اگر این تکنیکها و سوالات را سرفرصت و قبل از درگیر شدن احساسات خود با این موضوع مطرح کنید و به مرور زمان آنها را تکمیل نمایید واقعی تر خواهند بود و به شما در رسیدن به جوابهای واقعی کمک بیشتری میکنند ؛ البته گمان نکنید تهیه چنین لیستی شما را مستقیما" به یک انتخاب کاملا" ایده آل هدایت میکند ؛ بلکه منجر به یک شناخت نسبی میشود .

به منظور کسب شناخت بیشتر از یکدیگر به هنگام تنظیم و طرح سوالات به نکات زیر توجه کنید :

  1. در باره موضوعاتی که برایتان مهمترند و نسبت به وجود و عدم وجود ویژگیهایی که حساسیت شما را بر می انگیزد دقت بیشتری داشته باشید و آنها  را در اولویت قرار دهید .
  2. قبل از اینکه طرف مقابل موضع خود را مشخص نکند نظر خود را مطرح نکنیدتا طرف مقابل در هنگام جوابدهی  تحت تاثیر شما قرار نگیرد.
  3. در مورد موضوعات مهم به شکلهای مختلف بپرسید تا اگر تناقضی وجود داشت متوجه شوید.
  4. در مورد خود و طرف مفابل در مورد موضوعاتی که ربطی به زندگی مشترکتان ندارد و اصولا اسرار شما یا خانواده های محترمتان محسوب میشود به شرط آنکه هیچ مشکلی برای زندگی مشترکتان ایجاد نکند ؛ حساس نباشید.
  5. در حین گفتگو دقت داشته باشید ؛ مهمتر از آنچه که دوست دارید باشید ؛ آن چیزی ست که فعلا" هستید ؛ پس خود را آنگونه که هستید معرفی کنید نه آنجوری که آرزوی بودنش را دارید و طرف مقابل را آن طور که هست تجسم کنید نه آنگونه که میخواهد باشد.
  6. خود و طرف مقابلتان را در زمینه خانواده هایتان تصور کنید نه فردی کاملا" جدا و متفاوت.
  7. پاسخ برخی از سوالات شما با بررسی و مشاهده رفتار و طرز برخورد طرف مقابل در موقعیتهای مختلف بدست می آید نه صرفا"در گفتگو.
  8. حتما" جلسات گفتگوی حضوری  خود را به وسیله دستگاههای کوچک ضبط صوت ،ضبط کرده و بعد از تمام شدن جلسه خواستگاری در یک فضای آرام و به دور از هرگونه استرس و دلهره گوش کرده و با فکر کردن به گفته های طرف مقابل به نتیجه برسید(البته به دور از اطلاع طرف مقابل).
  9. با تحقیق و پرسو جو از طرف مقابل ، از صحت و درستی اطلاعات به دست آمده  اطمینان بیشتری به دست آورید.
  10. در مورد ویژگیهای خانواده خود در حدی که به طرف مقابل در ایجاد ارتباط بهتر کمک میکند توضیحات لازم را بدهید . البته نه آنطور که موجب پیشداوری و یا ایجاد ذهنیت منفی و نگرانی او گردد.
  11. در مورد ویژگیهای شغل و محیط کار و سختی ها و یا شرایط خاص آن توضیحات لازم را بدهید تا کسی که قرار است همسر شما باشد بتواند شرایط را پیشبینی کند.
  12. چنانچه تفاوت فرهنگی قابل توجهی بین خود و طرف مقابل وجود دارد سعی کنید یکدیگر را با جزئیات مهم فرهنگ خود و آداب و رسوم جدی و غیر قابل اغماض در خانواده خود آشنا سازید.
  13. اگر قرار است محیط، محله ، شهر و یا کشور خاصی را برای زندگی برگزینید طرف مقابل را از شرایط آن آگاه سازید .
  14. چنانچه قرار است  با فرد و یا افرادی مثل پدر و مادر زندگی کنید و یا مراقبت و سرپرستی آنها را بر عهده گیرید، طرف مقابل را در جریان بگذارید.
  15. اگر وابستگی مالی و یا عاطفی نسبت به یکی از افراد خانواده دارید مطرح کنید.
  16. چنانچه در گذشته دچار حادثه و یا بیماری شده اید ،حتی در کودکی که احتمال میدهید  عوارض آن باقی مانده و مجددا"عود کند طرف مقابل را در جریان قرار دهید.
  17. چنانچه ازدواج قبلی داشته اید صادقانه مطرح کنید.
  18. اگر از نظر جسمی نقص و یا مشکلی دارید که به طور معمولی و یا در ظاهر دیده نمیشود اما بعد از ازدواج همسر متوجه میشود ، او را مطلع سازید.
  19. سعی کنید در جلسات خواستگاری به هیچ وجه به طرف مقابلتان علاقه مند نشوید ، به این دلیل که اگر به طرف مقابلتان علاقه مند و دلبسته شوید ، این علاقه است گه انتخاب میکند نه عقل و فکر شما.
  20. بعد از اینکه راجع به موضوعات مختلف با هم صحبت کردید برداشت نهایی خود را با یک مشاور خانواده مطرح کنید تا از درست بودن قضاوت خود در باره شخصیت و موقعیت طرف مقابل اطمینان بیشتری حاصل کنید.

در پایان امیدوارم همه شما جوانان عزیز بتوانید با توکل برخداوند مهربان بهترین انتخاب را برای سفر زیبای زندگی خود داشته باشید.

حسن امان اللهی

1388 فروردین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی