دوستان عزیز لطفا سوالات خود را از طرق مشخص شده در بخش تماس با من مطرح کرده و در این قسمت پاسخ را دریافت بفرمایید.
معنا و ماهیت حقیقى شب قدر چیست؟ این شب چه اهمیتى دارد؟
«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه گیرى است. «تقدیر» نیز به معناى اندازه گیرى و تعیین است. در اصطلاح «قدر» عبارت است از: ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن. به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز «قدر» نام دارد.
بر اساس حکمت الهى در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه اى خاص دارد و هیچ چیز بى حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد، بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده و گذشته، حال و آینده آن با هم مرتبط است.
اگر در شب قدر، مقدرات معیّن مى گردد؛ پس تلاش و اختیار انسان چه معنا دارد؟
اینکه مى گویند: در شب قدر همه مقدرات تقدیر مى شود؛ بدین معنا است که قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، به طور روشن اندازه گیرى مى شود. البته این اندازه گیرى، بر اساس شرایط و موانعى است که پیش مى آید و با ملاحظه اختیار و قابلیت انسان شکل مى گیرد.
دختر مشکل جزئی نقص عضو دارد، بهتر است در کدام جلسه خواستگاری این مشکل مطرح شود؟
پاسخ:
شرایطی دارم که امکان گناه برایم پیش آمده، چگونه میتوانم ازدواج موقت داشته باشم؟
پاسخ:
دختری هستم که خواستگاری دارم از خودم کوچکتر (از لحاظ سنی)، ایشان رابطه نامشروع قبلی اش را به من گفته، خودم نیز قبلا رابطه نامشروع داشته ام؛ آیا باید به او بگویم؟ و آیا ازدواج با این شخص اشکالی ندارد؟
پاسخ:
با یکدیگر دوست هستیم و خانواده ها نمی دانند؛ از طرفی به دلیل سن کم و اشتغال به تحصیل، خانواده ها عقد و ازدواج را نمی پذیرند، چه کنیم ؟
پاسخ:
پدر و مادرم در امر ازدواج سختگیری می کنند، حتی اجازه نمی دهند خواستگار را ببینم و با او صحبت کنم؛ آیا خودم نباید برای زندگی آینده ام تصمیم گیری کنم ؟
پاسخ:
آیا میتوان به وصال یک زوج طلاق گرفته امید داشت ؟
پاسخ:
در دوران مجردی اشتباهات و گناهان سنگینی مرتکب شدم، بعد از ازدواج دچار عذاب وجدانم، چه کنم ؟
پاسخ:
چرا مسوولان و دولت , موانع ازدواج را برطرف نمی کنند؟
پاسخ:
در مورد اهمیت ازدواج و مشکلاتی که بر سر راه آن برای جوانان وجود دارد، ما نیز کاملاً با شما همصداییم.
هم چنین درباره این که اسلام یک مجموعه مرتبط است و بدون تحقّق آرمانهای آن در مورد عدالت اجتماعی وتأمین حداقل نیازها، نمیتوان صورت کاملی از آن را مشاهده کرد.
ولی برادر عزیز! تا زمان تحقق آن آرمانها چه باید کرد؟ مسلم است که باید برای تحقّق آنها به سختی کوشید، ولی آیا میتوان تا آن زمان نفس را رها نمود که به بهانه آرمانها، به هر سو که بخواهد برود و خود را در منجلاب فساد، غرق کند و... .
هر چند ازدواج موقت میتواند بخشی از مشکل را حل نماید، ولی به نظر ما این راه حل نتیجه چندانی برای نسل جوان ـ که باید مهیای تشکیل خانواده شوند ـ ندارد و چه بسا عوارض سوئی نیز در برداشته باشد. راه حل اساسی این است که با همیاری دولت و مردم، گامهای جدی برای حل مشکل ازدواج دائم برداشته شود وبا تغییر فرهنگ ازدواج در جامعه، مشارکت دادن خانواده ها در تأمین تدریجی نیازهای جوانان (به جای مخارج کلان و بیهوده)، ایجاد وگسترش خوابگاههای متأهلین و شناخت و مبارزه با آسیبهای احتمالی، زمینه های ازدواج دائم را فراهم ساخت.
آیا جهیزیه بر عهدهء زن است و باید آن را تهیه کند؟
پاسخ:
اسباب و لوازم زندگی که در ابتدای ازدواج تهیه می شود, بر عهدهء مرد است , ولی خانوادهء عروس برای این که دخترشان محتاج به وسائل دیگران نباشد و در ضمن به دامادشان کمکی کنند, مقداری اسباب تهیه و به دخترشان هدیه می کنند, تا او با دلی شاد و آرامش بتواند نیازمندی های خود را رفع کند. اسباب و اثاثیه از آنِ عروس است و شوهر حق تصرف و نقل و انتقال آن ها را بدون اجازهء همسرش ندارد.
اگر مرد اسباب و لوازمی را تهیه کرد, مال خودش خواهد بود و زن نخواهد توانست بدون اجازهء شوهرش آن ها راببخشد, گرچه با اجازهء شوهر, از آن ها استفاده می کند.
بهترین مهریه ای که یک دختر مسلمان در این زمان میتواند بطلبد چیست؟
پاسخ:
مهریه در اصل هدیه و پیشکش است که مرد هنگام ازدواج خود را به آن ملزم میکند و در واقع نوعی ادای احترام است. قرآن به این مسئله تصریح میکند: "و مهر زنان را (به طور کامل) به عنوان یک هدیه به آنان بپردازید".
پس اصل مهریه یک التزام دینی و اخلاقی و مورد قبول همگانی است.
اما مهریه زن چه مقدار باید باشد؟ این نکته نیازمند بحث گستردهای است، ولی ذکر این مسئله لازم است، آنها که از مهریههای سنگین و خارج از حد تصور و بعضاً غیر قابل پرداخت دفاع میکنند در حقیقت زن را کالایی برای معامله دانسته و برای آن بهای مادی قائلند، حال آن که واقعیت چنین نیست و ازدواج هایی که با مهریههای پایین شکل میگیرد، پایدارتر از ازدواج هایی است که پایه در تجملات و زرق و برقهای دنیوی دارد؛ زیرا آنها اساس زندگی را بر امور دیگری چون عشق و محبت بنا نهادهاند، نه تجملات و امور مادی.
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: "بهترین مهر کمترین آن است".
امام علی (ع) فرمود: "مهر زنان را گزاف قرار ندهید که موجب دشمنی خواهد شد".
اما بهترین مهر، مهری است که مطابق سنت باشد که به چنین مهری "مهر السنة" میگویند و مهر السنه مهریهای است که میگویند پیامبر اکرم (ص) برای همسران و دختران خود انتخاب میکرد که حدود پانصد درهم بود. اکنون با توجه به تورم اقتصادی برابر با چهارده سکه تمام بهار آزادی است.
مبنا قراردادن چنین مهری که ریشه در سنت پیامبر دارد، موجب برکات زیادی در زندگی مشترک خواهد شد. علاوه بر این مقدار مهریهای که در ازدواج حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) به کار رفته با مهر السنه
چرا طرح خانه عفاف رد شد؟
پاسخ:
طرح خانه عفاف به عنوان یک راه حل موقت و تسکین دهنده برای معضل "عدم تأمین صحیح و مشروع غریزه جنسی" جوانانی که قادر به ازدواج نیستند از سوی برخی طراحان که بعضاً در بین نمایندگان مجلس ششم و مسئولین اجرایی کشور نیز طرفدارانی داشت بطور غیر رسمی به افکار عمومی عرضه شد. و افرادی بدنبال طرح در مجلس و قانونمند کردن آن بودند که بدلیل:
1ـ نامناسب دانستن این شیوه
2ـ به دور بودن از شأن مجلس و نهاد قوة مقننه
3ـ عدم آمادگی فکری و فرهنگی مردم و جامعه
4ـ خلاف عفت عمومی و توهین به شأن و منزلت زنان مسلمان دانستن آن.
عکس العملهای تندی از سوی نمایندگان زن در مجلس ششم و تعدادی از صاحب نظران و مسئولین کشوری را همراه داشت و به بوته فراموشی سپرده شد.مطابق بوده است.
تهیه جهیزیه بر عهده چه کسی است ؟
پاسخ:
تهیه جهیزیه از اموری است که به عرف هر جامعه بستگی دارد و این که اسلام در این باره نظر خاصی داشته باشد مابا آن برخورد نکرده ایم. فقط آنچه هست جریان ازدواج حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) است که به نقلی درجریان خواستگاری حضرت رسول(ص) به حضرت امیر(ع) امر فرمودند که زره خود را کابین فاطمه(ص) قرار بده وبعد آن را که 500 درهم ارزش داشت فروختند و بهای آن را خدمت پیامبر(ص) آوردند.
رسول گرامی اسلام(ص) مقداری از آن را به بلال دادند و فرمودند با این پول برای دخترم بوی خوش بخر وباقیمانده را به بعض اصحاب سپردند و فرمودند آنچه را دخترم بدان نیازمند است آماده ساز که فهرست جهیزیه حضرت در امالی شیخ طوسی(ره) مذکور است.
خسته نباشید
من یکی از دخترانی هستم که به جلسات دختران آسمان می آیم ولی نمی دانم چرا نمیتونم از نماز خوندنم لذت ببرم و اونجوری که دلم می خواهد نمازم رو بخونم و بعضی وقت ها هم نمیتونم درست نماز بخونم.
چه باید بکنم؟