حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۱۵دی

قاطی شوید ولی بارعایت حریم یکدیگر : اصطلاح قاطی شدن در جامعه ما زمانی بکار می رود که دو نفر خیلی با هم نزدیک شده باشند و دوستی وصمیمیت آنها به حدی باشد که از بعضی مسائل خصوصی هم مطلع باشند و گاهی حتی در مخارج مالی هم سهیم باشند اما این قرابت هر چقدر هم که باشد توأم با رعایت حد و حدود یکدیگر است.

در دوران عقد و نامزدی دختر و پسر حدود همدیگر را رعایت می کنند به یکدیگر احترم می گذارند . به وعده هایشان به خوبی عمل می کنند . همدیگر را سرزنش و یا تحقیر نمی کنند ، نسبت بهم وفادارند ، برای هم ایثار می کنند ، برای اینکه در ضمن نزدیک شدن هنوز حدود و حریم یکدیگر را رعایت می کنند ولی پس از تشکیل زندگی مشترک بسیاری از این موارد فراموش می شود ، شاید به این دلیل که طبق یک ضرب المثل ‹ خر یک نفر از آنها از پل می گذرد › و می خواهد طرف دیگر را تحت اختیار خود قرار دهد یا یک نفر از زوجین سعی میکند احساسات و انتظارات و عقاید طرف دیگر را مثل خود نماید و در حقیقت خود را تحمیل نماید و یا به این دلیل است که یک نفر خیلی کوتاه می آید و از خواسته ها و حقوقش می گذرد ، اما هر چه باشد سبب نارضایتی و پایه بسیاری از مشاجرات و دعواهای خانوادگی خواهد شد.

شاید بعضی ها فکر می کنند که چون ما خیلی خودمانی شده ایم پس از قصوراتمان خواهند گذشت ولی ایراد کار اینجاست که این قصورات بسیار تکرار می شود و الا اشتباه غیر عمد به فواصل طولانی براحتی قابل بخشش است اشتباهاتی مثل پرخاش کردن ، کم اهمیت جلوه دادن شخصیت همسر ، اهمیت ندادن به وعده ها و احترام کافی نگذاشتن بخصوص در جمع مواردی است که بسیار دیده می شود و آنهم برای عزیزترین فرد زندگی.

یکی دیگر از مواردی که باید رعایت شود پوشیدن لباس مناسب برای همسر است . ممکن است برای رفتن سرکار لباس آراسته ای بپوشید ولی در تعطیلات آخر هفته یا هر گاه باتفاق همسر بیرون می روید به نوع لباستان اهمیت ندهید که در حقیقت به همسرتان بی توجهی نموده اید . همچنین اگر او از شما توقع دارد که لباس مورد علاقه اش را بپوشید حتماً این کار را بکنید تا باز هم هنگام خرید در سلیقه شما شریک شود.

به تقاضای همسرتان توجه نمائید. گاهی یکی از زوجین ( بخصوص زن ) به همسرش می گوید لازم نیست خود را به زحمت بیندازید من خودم به تنهایی به مطب دکتر می روم یا لازم نیست این همه خرج کنی و این لباس گران قیمت را برای من بخری ، در این موارد باید کاملاً بر عکس عمل کرد زیرا در حقیقت تعارف می کند یا شاید شما را محک می زند و یقیناً از شما انتظار همراهی دارد.

با صرف وقت و پول یا انجام تلاش مضاعف و ایثار گرانه علاقمندی خود را ثابت کنید ، اگر چه همه اینها از لحاظ شرعی و انسانی وظیفه هر کسی است ولی متأسفانه گاهی فراموش می شود.

به تغییرات همسرتان توجه کامل نمائید. تغییراتی مثل آرایش مو ،‌تغییر لباس و ... در همسرتان برای توجه بیشتر شما به اوست به آنها اهمیت دهید و او را به خاطر تلاشی که کرده است یا سلیقه اش تشویق کنید ، چرا که هر کاری وقتی تکرار می شود که توأم با تشویق و تائید باشد. بالاخره اینکه هر روزهمسرتان را با نگاهی نو مشاهده کنید و دچار روزمرگی نشوید .

بیان انتظارات و احساسات : لیستی از انتظارات و توقعات از همسرتان تهیه کنید و آنها را بطور واضح در اختیار او قرار دهید ، شاید بعضی از توقعات شما را ندانسته برآورده نکرده است . انتظارات شما به عنوان یک خانم از شوهرتان میتواند موارد زیر باشد :

بیان تشکر برای غذائیکه خیلی وقت صرف آن کرده ام
همراهی با من در خرید لباس و کمک به انتخاب آن
کمک در کارهای منزل و بچه داری
در روز های سرد و بارانی مرا به محل کار برسانید
و ....

و انتظارات یک مرد میتواند شامل موارد زیر باشد :
تشکر به خاطر غذائیکه از بیرون تهیه کرده ام
آرایش و لباس مورد نظرم را بپوشید
وقتیکه میخواهم استراحت کنم خانه آرام باشد .

به مشکل حمله کنید نه به همسرتان ، اگر بادیدن ریخت و پاش بودن منزل ناراحت می شود بگوئید من از این وضعیت عصبانی می شوم به جای اینکه بگوئید تو آدم شلخته ای هستی. هنگامیکه طعم غذا با شما سازگار نیست به خاطر نزدیکترین فرد به شما آن را تحمل کنید و غر نزنید.

تقاضاهای خود را بطور واضح بیان کنید . در یک روز که شما سرما خورده اید وتمایل به سوپ دارید ممکن است به همسرتان بگوئید ‹ لازم نیست برای تهیه سوپ خود را به زحمت بیندازی › در حالیکه تقاضای شما این است که برایتان سوپ تهیه شود و اگر همسرتان سوپ تهیه نکرد شما ناراحت می شوید لذا بهتر است بطور واضح بگوئید ‹ اگر چه باعث زحمت شما می شود ، ممنون می شوم اگر برایم سوپ تهیه کنید › هر گاه از همسرتان بخاطر کاری یا گفتاری دچار خشم ، عصبانیت یا نگرانی هستید با او در میان بگذارید ولی نه بگونه ای که رابطه شما را خدشه دار کند.

هنگام خشم و عصبانیت فقط تامل کنید و صبر کنید تا آرامش شما برگردد آنگاه دوستانه به او نزدیک شوید ولی با قاطعیت علت ناراحتی خود را بگوئید . از کلمه تو استفاده نکنید ، مثلاً بگوئید ، از اینکه بدون اطلاع تا دیروقت به خانه نیامدی نگران شدم ، از این به بعد اگر قرار است دیر بیایی به من تلفن بزنید . یا ازاینکه در جلوی مهمانها از غذاهایم ایراد گرفتی بسیار خشمگین هستم

اما اگر بگوئید تو در جمع به من بی حرمتی کردی یا تو آدم بی مسئولیتی هستی و بدون اطلاع آخر شب بیرون مانده ای او هم از کوره در می رود و جنگ تان آغاز ، می شود جنگی که پایان خوش ندارد ولی با بکار بردن کلمه من به جای کلمه تو ضمن آرامش و قاطعیت او را قانع می کنید و حتی منجر به غذر خواهی از طرف او شده و از تکرار آن اشتباه جلوگیری می کند.

سایر نگرانی ها و ترس هایتان را نیز با شریک زندگی تان در میان بگذارید ممکن است شما به عنوان یک زن نگران باشید که وقتی شوهرتان با دوستانش به تفریح می روند کارهای خلاف اخلاق و شئونات از آنها سر بزند ، در صورتیکه او بتواند به راحتی شما را قانع و آسوده خاطر سازد اگر این نگرانی را در میان نگذارید همیشه با بهانه های مختلف می خواهید مانع تفریح او شوید یا اگر مانع نشوید وقتیکه از تفریح بر می گردد با ناراحتی شما مواجه خواهد شد.

گفته می شود مردان بصری و زنان زبانی اند یا مرد به جسم زن و زن به قلب مرد نظر دارد یعنی مردان به ظاهر و آرایش زنان و زنان به محبت و توجه مردان اهمیت میدهند بنابراین سعی کنید این انتظارات رابرآورده کنید .


همدلی کنید : منظور از همدلی این است که به کسی که دچار مشکلی شده است نشان دهیم که ناراحتی و غصه او را درک می کنیم نه اینکه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش کنیم . در مثالهای زیر همدلی صحیح از طریق بیان عبارات صحیح را ملاحظه می کنید :

- اگر همسر شما با اتومبیل دچار تصادف شده باشد :
بیان غلط : ‹ حقت بود چند بار بهت گفتم تند نرو › یا ‹ بی خیال فدای سرت ›
بیان صحیح : ‹ احساست را درک می کنم خسارت به ماشین و ترس هنگام تصادف تو را حسابی آزرده است ›

- در هنگام شکست شغلی و از دست دادن کار :
بیان غلط : ‹ سر انجام آدم تنبل و نامنظم همینه › یا ‹ تو باید در کارت جدی تر باشی ›
بیان صحیح : ‹ نگران نباش ، قناعت می کنیم تا دوباره شغلی دست و پاکنی ، .. . . ›

- وقتی که غذای همسرتان سر اجاق می سوزد :
بیان غلط : ‹ هنوز از عهده تهیه یک غذای ساده برنمی آیی › یا ‹ موقع غذا پختن حواست را جمع کن ›
بیان صحیح : ‹ اشکالی نداره میتونیم حاضری بخوریم ›

کنایه زدن در این جور مواقع جز اینکه کوره عصبانیت همسرتان را داغ تر کند سودی ندارد از طرفی موقعیت نامناسب نیز باعث می شود که او از نصیحت های شما حالش بهم بخورد.

- اگر همسرتان در اثر کار روزانه خسته است :
بیان غلط : ‹ تو نباید اینقدر خودت را خسته می کردی ›
بیان صحیح : ‹ سخت کوشی تو را ستایش می کنم ، بهتر است استراحت کنی ›

- سردرد همسر :
بیان غلط : ‹ کافیه یک قرص مسکن بخوری ›
بیان صحیح : ‹ درک می کنم که چه می کشی الان برات قرص می یارم ›

شرایط ناگوار زندگی مثل بیماری بزرگترها و فرزندان ، بدهکاری ، اجاره نشینی و ... باید شما را به یکدیگر نزدیکتر کند نه اینکه باعث کدورت و ایجاد فاصله بین شما شود .

 

گفتگو کنید : بارها شنیده ام که مردی از ساکت بودن خانمش در منز ل شاکی است اگر چه می توان کم حرفی او را ستایش کرد ولی موارد بسیاری وجود دارد که میتوان درباره اش سخن گفت مثل اخبار کشور ، تصمیم برای مسافرت ، قیمت کالاهایی که در روز خریداری شده ، وضع تحصیلی فرزندان ، علاقمندیها ، نگرانی ها ، آرزوها و ... از طرفی خانم ها نیز به کرات از این بابت شکایت می کنند که وقتی شوهرشان از سرکار برمی گردد اول سراغ غذا را می گیرد و پس از آن به خواندن روزنامه یا تماشای مسابقات فوتبال ، سریال ها یا اخبار می پردازد بدون اینکه با ما سرگرم گفتگو شود.

جالب این است که اغلب این آقایان با رضایت خاطر می گویند . همه اسباب آسایش افراد خانواده را تهیه می کنیم و چیزی کم آنها نگذاشته ایم ، غافل از اینکه زندگی فقط خوراک و پوشاک نیست باید به محبت و صمیمیت بیشتر از پیش پرداخت . مرد خانه می تواند از اتفاقاتی که سر کار برایش افتاده است ،‌ سر و کله زدن با ارباب رجوع ، تصمیمات آینده شغلی یا تحصیلی ، مشکلاتی که برای همکارانش پیش آمده است و ... برای خانواده تعریف کند .

گفتگو سبب افزایش دلگرمی افراد خانواده ، اجتماعی شدن کودکان و شناخت بیشتر اعضاء از یکدیگر می گردد .

سکوت نشانه یا هشدارنارضایتی ، القاء بی توجهی ودرگیری بیش از حد به امورات خارج منزل است که سبب دوری همسران می گردد و نتیجه ای جز مشاجره و اخم در پی نخواهد داشت ، بدنبال اوقات شاد خود و خانواده باشید . گفته می شود زنان حرف زدن را بخاطر خود حرف زدن دوست دارند در صورتیکه مردان به خاطر رسیدن به هدفی حرف می زنند لذا هدف مردان می تواند آرامش و دوستی خود و همسرشان باشد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی