حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

حجت الاسلام حسن امان الهی

استاد دانشگاه و مشاور خانواده

با نگاهی ویژه به مقوله خانواده و محبت

"مطالب گاهاً به روز رسانی می گردند؛ به کانال ما در شبکه های اجتماعی ملحق شوید"

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰آبان

سلامت روان در دیدگاه های مختلف روان شناسی تعاریف متعددی دارد. در اکثر نظریات به توانایی در برقراری رابطه ی گرم و صمیمانه با دیگران، دید مثبت نسبت به خود، توانایی به فعل درآوردن استعدادهای بالقوه، استقلال و رضایت از زندگی به عنوان عواملی که می توانند نشانگر سلامت روان باشند، اشاره شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۴
۲۳آبان

(وَ مِن ءَایَاتِهِ ان خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوَاجاً لٌتَسکُنُوا إِلَیهَا و جَعّلَ  بَینَکُم مَّوَدَّۀ وَ رَحمَه إِنَّ فِی ذَلِکَ لَأیَاتٍ لِّقَومٍ یَتَفَکَّرونَ)

سوره روم آیه 21

    تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسر به عنوان مهمترین تصمیم زندگی هرانسان است ، این انتخاب به این دلیل بزرگترین و سرنوشت سازترین انتخاب زندگی بشراست که باعث تثبیت و یا تغییر در روند زندگی و مسیر زندگی انسان می شود ازدواج باعث خوشبختی کامل فرد می شود اگرانتخابی که صورت می پذیرد ، انتخاب صحیح و دقیقی باشد؛
 نتیجه عکس  خواهد شد، اگرفردی که کنار انسان قرارگیرد مناسب او نبوده و ازدواج صحیحی صورت نپذیرد

مهمترین مرحله در این ازدواج ، مرحله نخستین آن یعنی انتخاب است، انتخاب دقیق وآگاهانه درصورتی صحیح وکامل خواهد بود که چندمحور درآن لحاظ شود  اولین محور انتخاب همسر،مرحله شناخت فردی است، به این دلیل که تافردی خودش رانشناسد و شناخت دقیقی ازخودش نداشته باشد، چگونه می تواند بفهمد که چه کسی ، باچه خصوصیات وشرایطی کنار اوقراربگیرد باعث خوشبختی وتکامل آن خواهد شد. زندگی امروزی جوانان به دلیل دغدغه های فراوانی که دارند ،اعم ازدرس، شغل ، روابط ، خانواده ها اجتماع و مشکلات خاصی که هریک ازآنها درزندگی شخصی خود دارند ؛ بسیاری از وقت ها فراموش می کنند (که هستند) وچه خصوصیات سلیقه ای و روحی روانی دارند، پس چون خود را فراموش کرده اند ویااصلا نشناخته اند، لذا نمی توانند معیارشناسی دقیقی داشته باشندبه این دلیل که معیارشناسی درانتخاب همسر منوط به شناخت کامل فردی است .

این پرسشنامه به شما کمک میکند که دریک فضای آرام وبدون دغدغه ، البته همراه بایک مشاوره خانواده، بتوانید نسبت به نهفته های درونی خودتان شناخت بهتری پیداکنید .

امیدوارم ، جواب دادن به این پرسشنامه بتواند شما را درانتخابی دقیق وصحیح یاری نماید.

حسن امان الهی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۳
۱۶آبان

شاید شما هم با این مساله روبرو شده‏ اید که وقتى بعضى از جوانان به دلیل پوشیدن لباس‏هاى غیرمعمول و یا اصلاح و آرایش خاص موى سر و صورت و انجام دادن برخى رفتارهایى که با فرهنگ و رسوم اجتماعى ما همخوانى ندارد مورد اعتراض قرار مى‏گیرند، عمل خود را به عنوان مد و مدگرایى توجیه مى‏کنند.

جاى شگفتى است که نه تنها برخى افراد به محض شنیدن چنین پاسخى قانع مى‏شوند و از پى‏گیرى موضوع خوددارى مى‏کنند، بلکه در مواردى هم مشاهده مى‏شود که عده‏ اى از آنان، بدون توجه به آثار و پیامد این قبیل رفتارها، درصددند که خود نیز از آن شیوه تبعیت کنند. روشن است که این قبیل تقلیدهاى کورکورانه در موارد بسیارى، براى فرد و جامعه گرفتارى‏ها و مشکلات زیاد فرهنگى و اقتصادى ایجاد مى‏کند. به گونه‏ اى که در نتیجه بى‏ توجهى به این مساله، گاهى اساس نظام اعتقادى و کیان نظام اجتماعى جامعه دچار خطر و انحراف مى‏شود و به موازات سست‏ شدن بنیان‏هاى اجتماعى، زمینه تسلط فرهنگى و به دنبال آن، تسلط سیاسى استعمارگران فراهم مى‏شود.

به منظور آشنایى هرچه بیش‏تر اقشار مختلف مردم، به ویژه قشر جوان جامعه به مساله مد و نتایج و پیامدهاى مدگرایى و نیز اهداف و نقشه‏ هاى شوم مروجین پدیده مدسازى در جهان نیم نگاهى به این بحث مى‏ افکنیم: بدان امید که همه اقشار جامعه اسلامى جهت‏ حفظ سلامت‏ سرمایه‏ هاى فکرى و اعتقادى خویش، ابعاد مختلف این مساله را با دقت مورد مطالعه قرار دهند. و راه چاره و مکانیسم مبارزه با آن را دریابند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۴ ، ۱۳:۰۰
۰۹آبان

آیا خانواده ها می توانند نقشی در شکل دهی هویت فرزندان شان داشته باشند؟

پاسخ این سؤال مثبت است، زیرا اگر مراحل شکل گیری هویت بر اساس نوع استفاده ی افراد از مهارت های مقابله ای در نظر گرفته شود و با توجه به این که در تمام نظریات مربوط به مهارت های مقاله ای تأکید بر این مسئله شده است که این مهارت ها قابل آموزش و یادگیری هستند، لذا می توان با آموزش مناسب در این زمینه به نوجوانان کمک کرد که این دوران بحرانی را با صدمات کم تر و موفقیت بیش تری طی کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۰
۰۹آبان

اگر ازدواج یک بالون باشد که قرار است شما آن را به آسمان بفرستید، برای بلند شدن این بالون از زمین باید چند قدم اساسی بردارید. قبل از هر چیز، سلامت بالون را چک کنید، بعد مشعل بالون را روشن کنید، بعد خرت و پرت های داخل آن را بیرون بریزید و در نهایت بندهای بالون را از زمین جدا کنید تا بالون پرواز کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۴ ، ۰۹:۴۶
۰۲آبان

یکی از مهم ترین سفارش های اسلام به انسان ها، حسن خلق و خوش اخلاقی است. به طور کلی، اسلام همه انسان ها را ملزم به رعایت حسن خلق می کند، از بد اخلاقی باز می دارد.
خداوند پیامبر (ص) را به داشتن خلق عظیم چنین می ستاید:
«وانک لعلی خلق عظیم؛ (1) و تو (ای پیامبر) اخلاق عظیم و برجسته ای داری».
مسایلی همچون حسن خلق، ملاطفت در برخوردها، ترک خشونت در معاشرت، نگهداشتن احترام افراد و ارج نهادن به شخصیت و حقوق دیگران، از جمله صفات عالی و روحی هر انسان خود ساخته و تربیت شده ای است.
پیامبر اکرم (ص) فرموده است:
«ما یوضع فی میزان امرء یوم القیامه افضل من حسن الخلق؛ (2) در روز قیامت چیزی برتر و بالاتر از حسن خلق در ترازوی عمل کسی نهاده نمی شود. »
و نیز می فرماید:
«اکثر ما تلج به امتی الجنه تقوی الله و حسن الخلق؛ (3) بیش ترین چیزی که سبب می شود امت من به خاطر آن وارد بهشت شوند، تقوای الاهی و حسن خلق است».
خوش اخلاقی سبب شیرین تر شدن زندگی، (4) جلب دوستی و محبت دیگران،(5) افزون شدن روزی،(6) آباد گشتن سرزمین ها و طولانی شدن عمر می شود( 7) و این امر با افزایش پاکی و صفای باطنی، ( 8) انسان را به پیامبر اکرم (ص) نزدیک می کند،(9) و عذاب الاهی را تخفیف می دهد. (10) در مقابل، بد اخلاقی، باعث سخت شدن زندگی،(11) کاهش روزی، (12) از دست دادن محبت دیگران،(13) ناراحتی طولانی، (14) فاسد شدن ایمان، (15) و فشار قبر می شود. (16)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۴ ، ۰۰:۲۶
۰۲آبان

از آغاز پیدایش انسان بر روی کره زمین، همواره زنان و مردان، با تشکیل کانونی به نام خانواده، عمری را در کنار یکدیگر گذرانیده و فرزندانی را در دامان پرمهر خویش پرورانده اند. دنیای امروز که دنیایی مضطرب و پریشان است، علی رغم پیشرفت های حیرت انگیز علم و صنعت، در مسأله خانواده با مشکلات بزرگی روبروست. برای این که بتوانیم مشکلات زندگی خانوادگی را از جامعه خود ریشه کن کنیم و گامی در راه تداوم بخشیدن به کوشش مصلحان و رهبران اجتماعی برداریم، ابتدا باید بدانیم که خانواده چیست و تعریف این واحد کوچک اجتماع از دیدگاه قرآن مجید کدام است و اعضای خانواده چه نقشی را ایفا می کنند. خانواده جایگاهی است که اصیل ترین نیازهای مادی و معنوی آدمی در آن تأمین می شود: نیاز تکوینی فرزند به پدر و مادر، نیاز پدر و مادر به فرزند، نیاز مستقیم زن و شوهر به یکدیگر و نیازهای عاطفی اعضای خانواده به یکدیگر. از جمله نیازهای خانواده به یکدیگر می باشد. علقه خانوادگی علقه خاصی است براساس عواطف و وحدت و یگانگی و صمیمیت، برخلاف علقه اجتماعی که اساس آن بیگانگی و عدالت است. اجزای اجتماع بزرگ مانند اعضای ماشین دارای قطعات جدایی هستند و پیوندهای فیزیکی آنها را به هم مرتبط کرده است، ولی اعضای خانواده مانند اجزای ترکیب کننده یک ماده شیمیایی هستند که روی خاصیت طبیعی میل ترکیبی،‌ متحد شده و وحدتی به وجود آورده اند. قانون اصلی جامعه عدالت است و قانون اصلی خانواده عواطف است.(مطهری، بی تا، ج5: 36).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۴ ، ۰۰:۲۳
۰۲آبان

آسیب ها در روابط با همسر:

مثلث ها در روابط: همه ی ما نوعی گرایش یا بهتر بگوییم علاقه به افرادی خاص داریم. با بعضی از افراد بیش تر به اصطلاح دم خور می شویم و با بعضی کم تر. به طور کلی در درون ما انسان ها هم جاذبه و هم دافعه وجود دارد. بر این اساس با افراد خاصی روابط تنگاتنگی داریم. در حالی که در رابطه های صمیمی و درهم تنیده هم کسانی را مستثنا می کنیم. این امر به میزان محبوبیت فرد یا افراد مورد نظر باز می گردد که ممکن است به خاطر شکل و قیافه ی ظاهری یا منش و اخلاق آنان باشد. روان شناسان بعضاً اعتقاد دارند این علاقه ها را باید فراتر از این موضوعات دید. تنها شکل ظاهر یا زشتی و زیبایی یا منش افراد نیست که ما را مجذوب آن ها می کند بلکه عامل دیگر این جذب ها و مجذوبیت ها این است که افراد موردنظر تا این حد می توانند التیام بخش زخم ها و جراحات دوران کودکی ما باشند. به هر حال چنین آسیبی وجود دارد که می تواند روابط زناشویی را به طور جدی به مخاطره اندازد، برای مثال در نظر بگیرید خانواده ای با دو فرزند (یک پسر و یک دختر) و زن و شوهری که مثلثی از روابط با چنین تنوعاتی ایجاد می کنند:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۴ ، ۰۰:۲۰